צור היקר, מה זה בעצם DSLR ?

הרבה מהשאלות ששואלים אותי קשורות בצורה כזו או אחרת לעולם ה-DSLR. אז מה יש בצילום הזה שכולם כל כך אוהבים ?

קודם כל, כדאי להבין מה זה בכלל צילום וידאו DSLR. נתחיל מהבסיס – DSLR זה קיצור של Digital Single Lens Reflex camera, או בעברית פשוטה – מצלמה דיגיטלית עם עדשה שאפשר להחליף.
כינוי נוסף לשיטה הוא HDSLR (על שם רזולוציית ה-High Definition של המצלמות הללו).

קטנה אבל לא פראיירית…

למה כולם אוהבים וידאו DSLR ?
כי זה נראה מעולה. ישנן 2 סיבות עיקריות שבגללן וידאו של מצלמות DSLR נראה טוב – החיישן הגדול שלהן (יחסית למצלמות וידאו "רגילות") והאפשרות להשתמש בעדשות איכותיות (מגוון העדשות האיכותיות שאפשר לחבר למצלמות הללו, שיעודן המקורי הוא צילום תמונות סטילס, הוא עצום, ואיתו היכולת להיות יצירתי).

החיישן – מסתבר שהגודל כן קובע. חיישן של מצלמת וידאו "רגילה", גם המקצועית יותר הוא בגודל של 2/3 אינצ' (8.8X6.6 מ"מ) בעוד שחיישן של מצלמת DSLR (הקטן ביותר בשוק כיום) גודלו 17.3X13 מ"מ, ויש מצלמות עם חיישן בגודל 36X24 מ"מ (מה שנקרא Full Frame – משום שזה גודלו של פריים אחד של פילם). ככל שהחיישן גדול יותר, כך היכולת שלו לקלוט אור טובה יותר, וככל שיש יותר אור – התמונה תהיה נקייה יותר מרעשים ובעלת טווח צבעים רחב יותר. גודל החיישן הוא יתרון גם בתנאי תאורה קשים, כי כאמור-ככל שהחיישן גדול יותר, יש בו יותר קולטני אור והרגישות שלו לאור גבוהה יותר.

הנה דוגמא שממחישה לא רע את ההבדלים בין מצלמת וידאו למצלמת DSLR

העדשה – או איך 1.2 גדול יותר מ-5.6 – בכל עדשה המיועדת למצלמות DSLR (או בכלל) ישנו רכיב הנקרא צמצם – הפתח שדרכו עובר האור אל החיישן. ככל שהפתח הזה גדול יותר, כך יותר אור יגיע לחיישן. יש יחס הפוך בין המספר לגודל הפתח – ככל שהמספר קטן יותר הוא מציין צמצם פתוח יותר, כלומר עדשה עם צמצם 1.2 תתן ליותר אור להגיע לחיישן מאשר עדשה עם צמצם 5.6. (עדשות עם צמצם שכזה נקראות גם "עדשות מהירות"), וכבר דיברנו על היתרונות שיש ליותר אור על איכות הוידאו.
עכשיו קחו המגוון העצום של עדשות מהירות (הסופר-איכותיות, שנועדו במקור לצילום סטילס) ועולם חדש של אפשרויות צילום נפתח בפניכם.

אז מה כל הקסם ? – השילוב של 2 המאפיינים הללו נותן למצלמות DSLR את היכולת לתת תמונה קולנועית יותר ממצלמות וידאו רגילות, אשר מתבטאת בעומק שדה רדוד, ובעברית – הצילומים שכולנו מתעלפים מהם, שיש בהם אובייקט חד כשהרקע סופר מטושטש. הלוק שנוצר הוא מראה האופייני לסרטי קולנוע (שם משתמשים בעדשות סופר איכותיות וסרטי פילם). המשחק עם הפוקוס נותן לצלם/במאי את היכולת להדגיש פרטים מסויימים בפריים ולמשוך את עיניו של הצופה למה שהוא רוצה להעביר, ובתכלס – אם כבר עושים עלינו סרט, כדאי שניראה כמו כוכבי קולנוע, לא ?

הנה סרטון של פיליפ בלום, צלם ובמאי מוערך, והקסם שהוא מייצר עם הקנון 5D MarkII

נשמע מושלם ? אז זהו, שבעולם ה-DSLR יש גם נקודות תורפה שמחייבות התייחסות מתאימה.
נדבר עליהן בהזדמנות

שלכם, צ.

שאלות אפשר לשלוח ל:  tzur@luma.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s