צור היקר – איך עושים פוטושופ לוידאו ?

תחשבו על הסיטואציה הבאה: צילמתם בלוקיישן אחד, נניח חדר המואר בפלורסנט. אחר כך יצאתם לצלם בחוץ, בשמש, וגם קצת בצל ולבסוף חזרתם לצלם במסדרון אפלולי שמואר רק בנורת ליבון צהבהבה. גם אם כיוונתם נכון את המצלמה בכל תנאי התאורה השונים, עדיין חומרי הגלם ייראו שונים בכל לוקיישן ולוקיישן מבחינת צבעים, ואם תחברו את השוטים השונים לא תהיה המשכיות באופי הצבעוני של הסרט.

אז איך עושים שזה יראה נכון וטוב? איך נותנים לסרט או קטע וידאו את הלוק והאופי הנכון מבחינת צבע ? ברוכים הבאים לעולם המופלא והמרתק של תיקוני צבע ו-color grading.
מדובר בשני שלבים בתהליך הפוסט (post production) שבהם מבצעים שינוי בצבעים ובפרמטרים אחרים של החומר המצולם כך שקודם כל יראו נכונים (תואמים למציאות ולתאורה שבה צולמו) ואחר כך נותנים להם אופי שיוסיף ויחזק את האוירה של הסרט.

כשאנחנו ניגשים לתקן צבע, אנחנו קודם כל בודקים מה היו תנאי הצילום, ומנתחים כל קטע בכדי להבין האם ומה צריך לתקן בו. לרוב מדובר על תיקון של הצבעים המגדירים – לבן ושחור – שעליהם מתבססת כל קשת הצבעים (ממבט של תוכנת מחשב כמובן). למשל, צילום בתאורה צהבהבה (נורת ליבון למשל) עלול לתת גוון צהבהב לחולצה לבנה, ואנחנו נרצה להחזיר אותה לצבע האמיתי שלה. כנ"ל לגבי השחורים – שיער שפתאום מקבל כחלחלות באיזורים הכהים שלו בגלל תאורת לדים כחולה.
לאחר תיקון הלבנים והשחורים, אפשר לעבור לשלושת הצבעים העיקריים שמהם מורכבת הסקאלה – אדום, ירוק וכחול (RGB) ולבחון האם הם בגוון המדוייק שאנחנו צריכים בהתאמה לתנאי התאורה שבהם החומר צולם. יש תוכנות שמאפשרות שליטה על כל צבע בנפרד בחלקים הכהים, הבהירים והאמצעיים של הסקאלה, מה שנותן יכולת להביא את החומר המצולם לרמת דיוק צבעוני גבוהה ביותר.

ככה זה נראה בתוכנה:

אחרי שהצבעים מתוקנים, אפשר לעבור לשלב הבא – color grading – השלב שבו נותנים אופי לוידאו ע"י בחירת איפיון צבעוני. למשל, כשרוצים לתת אוירה חמה, נדגיש את הסקאלה האדומה-כתומה-צהובה. אוירה יותר קרירה, או מכאנית, תקבל בשמחה סקאלה כחולה-ירקרקה וכו'.
לא רק הצבעוניות משחקת תפקיד, אלא גם פרמטרים נוספים כמו ניגודיות (contrast) ורווית הצבעים (saturation) – לוק של שנות ה-70 למשל, מושג ע"י הורדת הקונטרסט והסטורציה, מה שנותן מראה קצת דהוי וחלבי. כדי לתת לוק ותחושה חלומית, נגביר את הבהיקות (luminosity), עד לרמה שבה כל מה שלבן נראה כאילו הוא ממש זוהר, ואפילו קצת מטושטש.
color grading היא עוד דרך להעשיר את האוירה של הסרט ולמקסם את חווית הצפייה בו ע"י יצירת חיבור רגשי דרך הלוק והאפיון הצבעוני שלו.

דוגמה מצויינת לתהליך עבודה מהחומר גלם ועד לשוט הסופי:

פה אפשר לראות איך אותו שוט יכול לקבל אוירה שונה כשמשנים את התיקון צבע וה-grading:

כמובן שנגענו רק בקצה המזלג באפשרויות השליטה והשינוי באופי החומר המצולם. ישנם עוד כלים רבים ומגוונים להשגת התוצאה הרצויה – החל משינוי צבעים, חידוד וטישטוש חלקים בשוט, ועד הצרת היקפים ומחיקת אלמנטים ברקע המצולם – כל אלו נעשים לאחר הצילום והעריכה, בתוכנות יעודיות, ע"י אנשים מקצועיים, שיכולים לשבת יום שלם רק כדי למחוק שערה סוררת בסצינת הריקוד האחרונה בקליפ של ריהאנה.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.