צור היקר – למה כל כך קשה לבחור שירים לסרט ?

מאת: צור

מוזיקה היא אחד מפלאי עולם לדעתי. שיר אחד טוב, בזמן הנכון, יכול להפוך יום רע ליום מדהים, להרים את האנרגיה, לשנות פרספקטיבה של דברים, להפיח חיים ולתת כח. אני יודע את זה כי ככה זה עובד אצלי, והייתי רוצה להאמין שככה זה גם אצלכם.

אחד האספקטים הכי משמעותיים בוידאו זה הסאונד – פס-הקול שמלווה את האימג' שנע על המסך. כחלק מלימודי העריכה, היה לנו תרגיל של להחליף פס-קול אחד באחר, בלי לגעת בעריכה, ולנתח מה השתנה בסיפור. כמובן שהייתי קצת סקפטי ששינוי כזה יכול לשנות את הסיפור, אך הופתעתי. פס הקול הצמוד לוידאו מכיל המון מידע שנקלט אצלנו תוך כדי הצפייה, ואני לא מדבר דווקא על הדיבור של הדמויות, אלא בעיקר על רחשי הרקע והמוזיקה.
ישנן דוגמאות מעולות איך סאונד נכון ומוזיקה מתאימה יוצרים אוירה, שמשרתת ומוסיפה לחווית הצפייה, ושינוי של האלמנט הזה מוביל לשינוי באוירה, שינוי בתפישה של הסיטואציה ויכול אף לתת תחושה של סיפור קצת אחר.

קחו את המידע הזה, תוסיפו לו את העובדה שכשבאים לבחור שיר נכנס גם האלמנט הטקסטואלי – מהן המילים בשיר, והאם הן מתאימות למסר או לתחושה שרוצים להעביר – ותקבלו מטלה לא פשוטה כלל. וזה בלי להיכנס לענייני סגנונות אהובים, מי שר את השיר, או כמה הוא נחשב להיט עכשווי או קלאסיקה ישנה – ומה בעצם התחושות שהיינו רוצים שפס-הקול יעביר.

אז מה עושים כדי שזה היה קל יותר?  טוב ששאלתם:

קודם כל מגדירים לעצמכם מה הסגנון או האופי של הקליפ שעליו מדובר: קליפ מהיר קצבי וקופצני, או קליפ רומנטי, רגוע, עדין – כל סגנון צריך לקבל התייחסות מתאימה מבחינת פס-הקול.
דבר שני – אם מדובר בפס-קול עם מילים – האם המילים מתאימות לרוח הקליפ? ישנם המון שירים יפיפיים, אך המילים שלהם לא מתאימות כלל לקליפ רומנטי ומלא אהבה, וזה יכול להיות קצת צורם באוזניים, כי הרי אנחנו לא רק רואים אלא גם מקשיבים.
דבר נוסף שיש לשים אליו לב הוא האורך של הקטע המוזיקלי – קטע קצר מדי יתן תחושה של קליפ שנגמר בלי שראינו מספיק, קטע ארוך מדי יתחיל להרגיש מרוח ומיותר, ועלול לגרום לנו לעצור את הניגון באמצע, כי זה נמאס. השאיפה היא להגיע למצב בו בסיום הקליפ יש לנו תחושה שהבנו מה היה שם, לא הרגשנו שחסר לנו משהו ועדיין יש לנו תחושה שבא לנו עוד קצת, כי זה היה יפה ומרגש.

מעבר לדגשים הללו, הדבר הכי חשוב הוא החיבור הרגשי שיש לנו לפס-הקול. בלי זה, אפילו הקליפ הכי מרגש יכול להראות לנו כמשהו רגיל ופשוט. לסאונד, כמו לויז'ואל, יש כח, יש השפעה רגשית עלינו, וצריך לזכור את זה ולדעת לנצל את זה נכון.

הידעתם?  השיר הזה הוא השילוב הכי מדוייק של מה שנאמר פה, וזה מוכח מדעית:
סטטיסטית הוא נבחר ע"י רוב הזוגות שלנו לקליפ היילייטס או התארגנות בעונת החתונות 2014-2015.

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s